Skip to main content

Welcome to
your new home

Here is a collection of information about your new apartment

Generell information

Lägenheten måste vara försäkrad. Skaffa en hemförsäkring som också försäkrar dig (och din familj).

Normalt slitage ingår. Lägenheten besiktigas före inflyttning (dokumenterad i text och bild) samt vid utflyttning.
Skador orsakade av hyresgästen kommer att debiteras till direkt kostnad och eventuellt inkomstbortfall. Till exempel kommer fettfläckar på väggar att debiteras för målning. Lakan måste användas, smutsiga madrasser debiteras.

Håll alltid lägenhetsdörren stängd i samband med matlagning för att undvika att störa dina grannar.
Internetinloggningsdetaljer finns på routern. Du ansvarar för all trafik genom routern.
Normal rumstemperatur är cirka 19-20 grader Celsius.
Pomeroll tillhandahåller standard köksutrustning. Eventuell specialutrustning är hyresgästens ansvar.
Använd begränsad mängd vatten och milt rengöringsmedel när du mopar trägolven.
Grönt märke är för den gemensamma tvättstugan som finns i den gula byggnaden på innergården.
Förlorade nycklar ska anmälas omedelbart. Kostnad för nya nycklar och byte av lås debiteras till direkt kostnad.

Fel och nödsituation

Rapportera fel till: fel@pomeroll.se. Ange namn, kontaktuppgifter, adress, lägenhetsnr, beskrivning av felet (ju bättre, desto snabbare kan vi lösa det), bilder om möjligt.

Akuta fel och Servicekontor under kontorstid: +46 (0)73 648 40 46. Akuta fel (el, vatten) efter kontorstid och under helger: ring jourtelefonen! Numret finns på tavlan nära entrédörren. Journumret varierar mellan adresserna.

Vid brand eller annan fara ring 112 (polis, ambulans, brandkår). Lagen föreskriver att det ska finnas ett brandlarm på plats i varje lägenhet. Brandlarmet i lägenheten är inte kopplat till en central funktion eller brandkår. Det kan slockna på grund av rök från matlagning.
Om larmet sänder ut ett kort pip var 1-2:e minut är det en indikation på att batteriet är lågt. Byt batteri om detta händer.

Elektricitet

El som överstiger gränsen i dina kontrakt debiteras till direkt kostnad.
Användning av extra rumsvärmare/elradiatorer/fläktar är den främsta orsaken till överskridna räkningar. Tung användning av spis/ugn, lampor och tvättmaskin/torktumlare kan vara en annan anledning.
Om du vill ge extra uppvärmning rekommenderar vi oljefyllda radiatorer eftersom det är mer effektivt.

Tvättmaskin och torktumlare

Det finns en gemensam tvättstuga. Gemensam tvätt ska rengöras ordentligt efter användning. Respektera speltider.
Spikar, skruvar, bh-byglar och liknande skadar ofta tvättmaskinerna. Töm fickor och tvätta behåar i en nätpåse. Kom ihåg att tömma vattentanken.

Diskmaskin

Du behöver bara köpa rätt diskmedel för diskmaskiner. ANVÄND INTE HANDTVÄTMEDEL! SKÖLJA SMUTSIG DISK INNAN DU INLÄGGAR I DISKMASKINEN. OM RATTEN ÄR MYCKET FETTIG, RENGÖRA MED PAPPERSHANDDUK FÖRST. FÖRSÖK INTE ATT SPOLLA NER OLJA ELLER FETT I diskhon då DET KOMMER TÄPPAS. ALLA SKADOR SOM ORSAKAS PÅ GRUND AV TÄPPNING ÄR HYRESGÄNSTENS ANSVAR.

Köksutblås

Köksavgasfiltret måste rengöras regelbundet, minst en gång i veckan. Det enklaste sättet är att stoppa i diskmaskinen. Underlåtenhet att hålla filtret rent kommer att resultera i dålig lukt i lägenheten och omgivande hem. Eventuella klagomål på grund av dåligt rengjorda filter är hyresgästens ansvar.

Waste handling

A fine of 500 SEK is charged for leaving waste in the wrong chute or in the building and surrounding area. Several violations may cause eviction. There is a chute for household waste in the stairway.

Other material

Glass, metal, cardboard, newspapers, plastic, batteries, bulbs and bulky waste must be left at recycling station (“grovsoprum” or “grovsopor” in Swedish).

Rengöring av avlopp

Spola inte maten i avloppet, släng den i soporna. Rengöring av avlopp är den boendes ansvar. Använd metoderna nedan:
Kök, handfat, dusch/badkar
Kolv heter ”vaskrensare” på svenska och finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson.